BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, 18 March 2012

Rancangan Pelajaran Harian Bahasa Melayu Tahun 2

Kelas : 2 Bestari
Jumlah Murid : 28 orang
Tarikh : 28.3.2012
Masa : 10.15 - 10.45

TEMA : KEBUDAYAAN
TAJUK : Kuih Oh Kuih !

Fokus Utama : Standard Kandungan
                         2.6 - Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
                                 minat membaca.
                   
                     : Standard Pembelajaran
                       2.6.1 - Membaca pelbagai bahan kreatif yang sesuai untuk menambah kosa kata dan
                                  meningkatkan kelancaran bacaan.

Fokus Sampingan : Standard Kandungan
                                1.4 - Bertutur, berbual, dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara
                                        daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara
                                        bertatasusila.

                              : 1.4.4 - Bertutur dan menyatakan permintaan dengan intonansi yang betul tentang
                                            sesuatu perkara dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.

Objektif               : Pada akhir pengajaran, murid dapat :
                               i. Membaca bahan - bahan untuk menambah kosa kata dan meningkatkan
                                  kelancarab bahasa
                               ii . Menyatakan permintaan dengan intonansi yang betul dan secara bertatasusila
                                    tentang sesuatu perkara dalam situasi tidak formal.

Pengisian Kurikulum : i. Ilmu : Kajian Tempatan
                                     ii. Nilai : Rajin, keyakinan diri, kerjasam

                                     KBT : Kecerdasan Pelbagai,  Konteksual
         
                                     EMK : Kreativiti dan Inovasi.

Sistem Bahasa : Tatabahasa : kata nama, kata kerja
                           Kosa kata : koci, lempeng, keria, baulu, tepung pelita, kuih lapis, apam

Media               : kad perkataan, kad gambar

0 comments: